Zazen Roku 11. Den erfarne sidders begynder indstilling

 

Tim Pallis

 

 

Man kan mŒske godt sammenligne meditations-praksis med bilistens agtpŒgivenhed. NŒr man k¿rer bil, virker to former for opm¾rksomhed pŒ samme tid. ƒn er skarpt fokuseret pŒ et bestemt begr¾nset omrŒde forude. En anden er spredt over et bredt omrŒde, pŒ vagt over for det uventede, som kan komme fra alle steder.

 

I meditationen beh¿ves bŒde en fokuseret og en spredt opm¾rksomhed. Man skal koncentrere sig om at vokalisere udŒndingerne og samtidig v¾re bredt ŒrvŒgen for ikke at glemme sin praksis. Men det er jo sŒdan, at jo mere man koncentrerer sig om de enkelte udŒndinger, des sv¾rere er det at fastholde den brede ŒrvŒgenhed.

 

NŒr man begynder at praktisere zazen, er der naturligvis mange vanskeligheder. Lidt efter lidt l¾rer man at afbalancere den rigtige siddestilling og kontrollere sit Œndedr¾t. Det lyder m¾rkeligt, at man skal kontrollere noget, som faktisk fungerer helt naturligt af sig selv, nŒr man netop ikke kontrollerer det. Dette er ganske rigtigt logisk set, men vore kropsfunktioner er dybt afh¾ngige af de mentale erfaringer, som i tidens l¿b har pŒvirket vort nervesystem. Det er ikke sŒ let at v¾re naturlig og umuligt for kroppen, at opf¿re sig naturligt, hvis man i sit liv er blevet udsat for alvorlige h¾ndelser.

 

Jeg tror man skal v¾re indstillet pŒ, at man hele tiden kan forbedre sin zazen. Jeg tror ikke, at man nogensinde nŒr den perfekte form for praksis, sŒledes at man kan sige, at nu er min praksis sŒ god som den kan blive. Det er derfor vigtigt, at man hver dag, nŒr man s¾tter sig ned, begynder forfra med de fundamentale teknikker, som er grundlaget for ens meditation. Det er ligesom en erfaren balletdanser, som hver morgen m¿der op i tr¾ningslokalet og begynder med de grundl¾ggende trin, som han l¾rte da han var barn pŒ en balletskole.

 

Dr¿mmen om den perfekte praksis er god nok, men har vanskelighed ved at manifestere sig som konkret virkelighed. Derfor mŒ man til stadighed, selv om man har mange Œrs erfaring, tŒlmodigt og bevidst arbejde pŒ at fŒ hold pŒ sin siddestilling og sit Œndedr¾t. Efter Œrs praksis erfarer man, at der faktisk er perioder af ens praksis, hvor man ganske ubevidst og uden s¾rlig m¿je hviler i tanden og rygs¿jlen pŒ samme tid i en tilstand af frydefuld v¾ren.

 

Sp¾ndingerne eller smerterne i krop, skuldre, arme og ben er v¾k, og man m¾rker en friskhed og styrke i hele sit v¾sen. Den vedvarende opm¾rksomhed pŒ Œndedr¾ttet har nu skabt en fri forbindelse mellem bevidstheden og ens fysiske situation, som medf¿rer en fornemmelse af, at der er balance mellem ens nervesystem og musklerne i kroppen. Jo mere man praktiserer zazen, des mere kan man efterhŒnden g¿re det helt ubevidst, naturligt og automatisk.

 

Ubevidst praksis er naturligvis bedre end bevidst praksis, men den ubevidste meditation mŒ af sig selv gro ud af den bevidste, viljestyrede indsats. Man kan ikke begynde at sidde uden at v¾re meget bevidst om, at man g¿r det. NŒr man begynde at sidde i zazen og ens ben og ryg smerter, t¾nker man pŒ, om ens siddestilling er god eller dŒrlig, om ens hage er trukket langt nok ind, om man str¾kker ryggen og nakken pŒ den rigtige mŒde, om puden nu ogsŒ underst¿tter ordentligt, om hŒndstillingen er korrekt eller om ens Œndedr¾t er langsomt og dybt nok. Der er sŒ mange sp¿rgsmŒl og bekymringer.

 

NŒr man har praktiseret i mange Œr m¾rker man til trods for sin stadige begynder indstilling, at der er stunder, hvor man glemmer alt om, hvordan man sidder og derfor har overladt den bevidste teknik til organismens ubevidste funktioner. Det hele sker instinktivt og uafvidende, og sŒ kan man sidde af al sin styrke lige sŒ l¾nge det skal v¾re. Men selv om man nŒr dertil i perioder, er det klogt ikke at slappe opm¾rksomheden pŒ sin praksis. Praksis er en levende aktivitet med fuld opm¾rksomhed, som udm¾rket kan v¾re til stede, selv om den refleksive bevidsthed er pŒ vej ud.

 

Det er af stor betydning, at man kan bibeholde sin energiske begynder indstilling hele livet. Hvis man sl¾kker pŒ opm¾rksomheden, sker der nemt det, at ens siddestilling bliver sk¾v, uden at man er klar over det. Man kan udm¾rket sidde i en forkert position uden at v¾re bevidst om det. Det v¾rste er n¾sten, at en dŒrlig vane kan blive sŒ indgroet naturlig, at man f¿ler, at man sidder sk¾vt, nŒr en eller anden retter pŒ ens position, sŒ man sidder rigtigt igen. Derfor falder man hurtigt tilbage i den sk¾ve stilling.